SE-UIZ är en av klubbens två ensitsiga segelflygplan. LS6-c, den är ett ypperligt tävlingsflygplan. Den byggdes för 17,5 metersklassen som gjordes om för 18-metersklass vilket gjort att maskinen med långa spetsarinte här så gynnsam att tävla med annat än i Rikssegelflygtävlingen.  Man kan dock även välja kortare spetsar så den blir 15-meter och då tävlar den i 15-metersklassen. Segelflygplanet är utrustad med klaffar och infällbart landningsställ.

Maskinen kan bokas på vardagar via www.bokaplan.se 
Läs gärna bokningsanvisningar här.

Är du intresserad av att flyga in dig? Hör av dig till pyls.flygservice@telia.com

Teknisk data från tillverkarens flyghandbok + manual + internet

(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)

Rolladen- Schneider LS6-c 17,5 – Ensitsigt segelflygplan
Ny bild kommer att infogas här
Typ beteckningLS 6c- 17,5m
Tävlings klass15 meter (Tävl. Index=112) och 18 meter (Tävl. Index=118)                
Besättning1
Längd6,66 m
Höjd1,33 m
Cockpit, bredd0,61 m
Cockpit, höjd0,80 m
Spännvidd15 m eller 17,5 m (LS6-c)
Vingyta 10.53 m² (15.0 m)11.31 m² (17.5 m)
Sidoförhållande21.4 (15 m)27.1 (17.5 m)
Tomviktca. 252 kg (15 m)ca. 269 kg (17.5 m)
Vatten barlast150 kg (LS6-c)
Tillsatsvikt256 kg (= pilot utan vattenbarlast 106 kg vid 17,5m-max pilotvikt 110 kg vid 15 meter vingar)
Maximal flygvikt525 kg med vatten (425 kg utan vattenbarlast)
Ving belastningca. 33 – 50.0 kg/m² (15 m)ca. 32 – 46.4 kg/m² (17.5 m)
Maximal fart270 km/h (LS6-c)
Minsta fart med full klaff 78 km/h
Max. Manöver fart190 km/h (LS6-c)
Maxfart i stark turbulens190 km/h (LS6-c)
Maxfart flygbogsering190 km/h
Max. vinschfart140 km/h
Minsta vinschfart 90km/h utan- och 100 km/h med vattenbarlast
Max. fart vid full klaff150 km/h
Minimal sjunk hastighetca. 0.59 m/s (15 m)
ca. 0.53 m/s (17,5m)utan ballast
Bästa glidtal 42 (15 m vingar) 47 (17,5m vingar- SE – UIZ)

LS 6 c 

Konstruktör: Wolf Lemke

Land: Tyskland

Tillverkare: Fa. Rolladen- Schneider i Egelsbach

Antal tillverkade exemplar LS6c 17,5 + LS6c 18/w: sammanlagd 187 styck

Vingar: dubbeltrapez- geometri med modifierad Wortmann- profil med bara 13,2 % tjocklek, byggd som GFK- sandwich, medan klaffar och skevrodder byggdes med Kevlar- sandwich och ving- bommar i kolfiber.

Flygplanstruktur: composite/ CFRP mainspar/ Kevlar

Ryggstöd samt pedaler är inställningsbara, huv samt instrumentlåda uppfälls framåt.

Den 16 mars 1990 flög för det första gången LS6-c med spännvidd på 17,50 meter, varav byggdes inom ett år redan 35 exemplaren.

Comment:

The 15 m. racing class LS-6 first flew in 1984. The flaps are linked to the ailerons. Approach control is by top surface Schempp-Hirth airbrakes. The LS-6a and 6b models had an optional 5 kg. / 12 lb fin ballast tank. LS-6s won the first place 1984 at the German championship, 1985 at the European championship and the first two places at the 1985 World Championships at Rieti, Italy and the first three places at the 1987 Worlds at Benalla, Australia. At the 1991 World Championships at Uvalde, TX, the first four places were taken by LS-6bs and LS-6cs. The LS-6 comes with tip extensions increasing the span to 17.5 m. (LS- 6c/ 17.5) and 18.0 m. (LS-6c/18.0 m.)

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)