SE- UHT 
Grob G-103 Twin III Acro 
Tvåsitsigt segelflygplan

SE-UHT är klubbens skolflygplan. En Twin III Acro, som är en av de bästa grundskolsegelflygplanen i världen! SE-UHT har fast landningsställ och är utrustad med dubbelkommando, det vill säga att alla instrument och spakar finns i både fram- och i baksits.

Är du intresserad av att göra en prova-på start hör av dig till lidkopingsflygklubb@outlook.com

Teknisk data från tillverkarens Grobs hemsida + broschyr
(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)

Typ beteckningGrob G103 III Acro
TävlingsklassKlubbklass  (Tävl. Index=96)
Besättning2
Spännvidd18 meter
Höjd vid stabilisatorn1,55 m
Cockpit, bredd0,71 m
Cockpit höjd1,02 m
Längd8,18m
Vingyta17,5 m²
Sidoförhållande18,5
Tomvikt415 kg
Maximal flygvikt600 kg
Tillsatsvikt185 kg
Vingbelastning34 kg/m²
Maximal fart250 km/h (lugn luft)
Max. Manöver fartStallfart170 km/h (byig luft)  62 km/h (ensits)
Fart vid flygbogsering185 km/h (maximal)
Fart vid vinschstart140 km/h (maximal)
Max. sidvind vid start/landning 15 km/h
Minimal sjunk hastighetca. 0.57 m/s (ensits med 71 km/h)
ca. 0.64 m/s (dubbelsits med 80 km/h)
Bästa glidtal38  vid 97 km/h (dubbelsits)
Avancerad flygning och molnflygningÄr inte tillåten med SE-UHT.

G103 III Acro

Konstruktör: Heinz Wagenseil/ Burkhard Grob (Twin Astir -1977)

Land: Tyskland

Tillverkare: Fa. Grob i Mattsies

Antal tillverkade exemplar  Twin III och Twin III Acro: 167

Vingar: dubbeltrapets- geometri med Epplerprofil E583, byggd som GFK- sandwich, Flygplanstruktur: composite/GFRP- CFRP.

Pedaler i framsits är omställningsbart, huven är tvådelad och öppnas åt höger.

I januari 1989 började leveransen av G103 Twin III med spännvidd på 18 meter. Introduktionspris blev då 74 900,- tyska mark, motsvarande ca 375 000,-SEK

G103 III finns även med 20 meter spännvidd. Bästa glidtal med 20 meter vingar är 41.

Comment:

The G 103 C Twin III is a development of the Twin II with a new Discus plan wing of slightly increased span and modified airfoil section. The cockpit has detailed improvements including better ventilation, relocated airbrake levers to give better purchase, and canopies restrained by gas-filled struts. The unpowered sailplane was cleared for aerobatics similar to the Twin II Acro, until an unfortunaly accident i italy in 2005. In reason of this incident all aerobatics are forbidden for all Grob Twin types, which not have been upgraded by reinforcing the fuselage.

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)