SE-UIZ – LS6
SE-UIZ är en av klubbens två ensitsiga segelflygplan. LS6-c, den är ett ypperligt tävlingsflygplan. Den byggdes för 17,5 metersklassen som gjordes om för 18-metersklass vilket gjort att maskinen med långa spetsarinte här så gynnsam att tävla med annat än i Rikssegelflygtävlingen. Man kan dock även välja kortare spetsar så den blir 15-meter och då tävlar den i 15-metersklassen. Segelflygplanet är utrustad med klaffar och infällbart landningsställ.
Maskinen kan bokas på vardagar via www.bokaplan.se
Läs gärna bokningsanvisningar här.
Är du intresserad av att flyga in dig? Hör av dig till pyls.flygservice@telia.com
Teknisk data från tillverkarens flyghandbok + manual + internet
(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)
Rolladen- Schneider LS6-c 17,5 – Ensitsigt segelflygplan | |
Ny bild kommer att infogas här | |
Typ beteckning | LS 6c- 17,5m |
Tävlings klass | 15 meter (Tävl. Index=112) och 18 meter (Tävl. Index=118) |
Besättning | 1 |
Längd | 6,66 m |
Höjd | 1,33 m |
Cockpit, bredd | 0,61 m |
Cockpit, höjd | 0,80 m |
Spännvidd | 15 m eller 17,5 m (LS6-c) |
Vingyta | 10.53 m² (15.0 m)11.31 m² (17.5 m) |
Sidoförhållande | 21.4 (15 m)27.1 (17.5 m) |
Tomvikt | ca. 252 kg (15 m)ca. 269 kg (17.5 m) |
Vatten barlast | 150 kg (LS6-c) |
Tillsatsvikt | 256 kg (= pilot utan vattenbarlast 106 kg vid 17,5m-max pilotvikt 110 kg vid 15 meter vingar) |
Maximal flygvikt | 525 kg med vatten (425 kg utan vattenbarlast) |
Ving belastning | ca. 33 – 50.0 kg/m² (15 m)ca. 32 – 46.4 kg/m² (17.5 m) |
Maximal fart | 270 km/h (LS6-c) |
Minsta fart med full klaff | 78 km/h |
Max. Manöver fart | 190 km/h (LS6-c) |
Maxfart i stark turbulens | 190 km/h (LS6-c) |
Maxfart flygbogsering | 190 km/h |
Max. vinschfart | 140 km/h |
Minsta vinschfart | 90km/h utan- och 100 km/h med vattenbarlast |
Max. fart vid full klaff | 150 km/h |
Minimal sjunk hastighet | ca. 0.59 m/s (15 m) ca. 0.53 m/s (17,5m)utan ballast |
Bästa glidtal | 42 (15 m vingar) 47 (17,5m vingar- SE – UIZ) |
LS 6 c
Konstruktör: Wolf Lemke
Land: Tyskland
Tillverkare: Fa. Rolladen- Schneider i Egelsbach
Antal tillverkade exemplar LS6c 17,5 + LS6c 18/w: sammanlagd 187 styck
Vingar: dubbeltrapez- geometri med modifierad Wortmann- profil med bara 13,2 % tjocklek, byggd som GFK- sandwich, medan klaffar och skevrodder byggdes med Kevlar- sandwich och ving- bommar i kolfiber.
Flygplanstruktur: composite/ CFRP mainspar/ Kevlar
Ryggstöd samt pedaler är inställningsbara, huv samt instrumentlåda uppfälls framåt.
Den 16 mars 1990 flög för det första gången LS6-c med spännvidd på 17,50 meter, varav byggdes inom ett år redan 35 exemplaren.
Comment:
The 15 m. racing class LS-6 first flew in 1984. The flaps are linked to the ailerons. Approach control is by top surface Schempp-Hirth airbrakes. The LS-6a and 6b models had an optional 5 kg. / 12 lb fin ballast tank. LS-6s won the first place 1984 at the German championship, 1985 at the European championship and the first two places at the 1985 World Championships at Rieti, Italy and the first three places at the 1987 Worlds at Benalla, Australia. At the 1991 World Championships at Uvalde, TX, the first four places were taken by LS-6bs and LS-6cs. The LS-6 comes with tip extensions increasing the span to 17.5 m. (LS- 6c/ 17.5) and 18.0 m. (LS-6c/18.0 m.)