SE-UHT – Twin III Acro
SE- UHT
Grob G-103 Twin III Acro
Tvåsitsigt segelflygplan
SE-UHT är klubbens skolflygplan. En Twin III Acro, som är en av de bästa grundskolsegelflygplanen i världen! SE-UHT har fast landningsställ och är utrustad med dubbelkommando, det vill säga att alla instrument och spakar finns i både fram- och i baksits.
Är du intresserad av att göra en prova-på start hör av dig till lidkopingsflygklubb@outlook.com
Teknisk data från tillverkarens Grobs hemsida + broschyr
(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)
Typ beteckning | Grob G103 III Acro |
Tävlingsklass | Klubbklass (Tävl. Index=96) |
Besättning | 2 |
Spännvidd | 18 meter |
Höjd vid stabilisatorn | 1,55 m |
Cockpit, bredd | 0,71 m |
Cockpit höjd | 1,02 m |
Längd | 8,18m |
Vingyta | 17,5 m² |
Sidoförhållande | 18,5 |
Tomvikt | 415 kg |
Maximal flygvikt | 600 kg |
Tillsatsvikt | 185 kg |
Vingbelastning | 34 kg/m² |
Maximal fart | 250 km/h (lugn luft) |
Max. Manöver fartStallfart | 170 km/h (byig luft) 62 km/h (ensits) |
Fart vid flygbogsering | 185 km/h (maximal) |
Fart vid vinschstart | 140 km/h (maximal) |
Max. sidvind vid start/landning | 15 km/h |
Minimal sjunk hastighet | ca. 0.57 m/s (ensits med 71 km/h) ca. 0.64 m/s (dubbelsits med 80 km/h) |
Bästa glidtal | 38 vid 97 km/h (dubbelsits) |
Avancerad flygning och molnflygning | Är inte tillåten med SE-UHT. |
G103 III Acro
Konstruktör: Heinz Wagenseil/ Burkhard Grob (Twin Astir -1977)
Land: Tyskland
Tillverkare: Fa. Grob i Mattsies
Antal tillverkade exemplar Twin III och Twin III Acro: 167
Vingar: dubbeltrapets- geometri med Epplerprofil E583, byggd som GFK- sandwich, Flygplanstruktur: composite/GFRP- CFRP.
Pedaler i framsits är omställningsbart, huven är tvådelad och öppnas åt höger.
I januari 1989 började leveransen av G103 Twin III med spännvidd på 18 meter. Introduktionspris blev då 74 900,- tyska mark, motsvarande ca 375 000,-SEK
G103 III finns även med 20 meter spännvidd. Bästa glidtal med 20 meter vingar är 41.
Comment:
The G 103 C Twin III is a development of the Twin II with a new Discus plan wing of slightly increased span and modified airfoil section. The cockpit has detailed improvements including better ventilation, relocated airbrake levers to give better purchase, and canopies restrained by gas-filled struts. The unpowered sailplane was cleared for aerobatics similar to the Twin II Acro, until an unfortunaly accident i italy in 2005. In reason of this incident all aerobatics are forbidden for all Grob Twin types, which not have been upgraded by reinforcing the fuselage.