Det är nu möjligt att köpa presentkort på webbplatsen. Gå till butiken
Janne Nordh kom på 13:e plats i Tábor. Nu har han gjort sin sista tävling i Tant Agda, och kanske också i landslaget. Bild: Pamela Persson

Sista tävlingen i Tant Agda

Publicerad av Janne Andersson

Nu är Janne Nordh hemma från EM i Tjeckien. En tävling som blev en resultatmässig besvikelse för Janne, och hans sista i Discus 2:an TA. Dessutom kanske hans sista som landslagspilot.

Efter elva tävlingsdagar av 15 möjliga i tjeckiska Tábor, är nu Janne Nordh tillbaka i Lidköping. Tävlingen gick inte riktigt någon av svenskarnas väg och Janne slutade på 13:e plats.

Vi börjar med den klassiska sportfrågan: Hur känns det?

– Vemodigt, sista tävlingen med Agda (Janne har sålt TA och köpt en självstartande Ventus 2C. Reds. anm.) och kanske också sista tävlingen som landslagspilot. Jag hade större förväntningar på mig själv inför tävlingen, men tuff konkurrens med många duktiga piloter samt annorlunda terräng och svårfluget väder innebar att jag bara kom på 13:e plats.

Varför sista tävlingen i landslaget?

– Jag har 30 år i landslaget. Känner mig rätt så nöjd, dags att lämna över till nästa generation. Och så har jag ett nytt flygplan som ”inte platsar” på större mästerskap.

Det var vad vi förstår en tämligen slitig tävling med många dagar, värme och svår terräng. Hur upplevde du det?

– Min envishet och förkärlek för att flyga mycket och länge har förmodligen gjort att just de många flygdagarna inte påverkat mig så mycket. Värmen däremot har varit en tuff utmaning för oss alla. Vi blev påminda varje briefing, ”stay hydrated”. Och det var hård konkurrens med många duktiga piloter.

Till exempel flög du en dag 34 mil med 128 km/h och slutade trots det fina resultatet på 21:a plats den dagen. Kommentar?

– Mot slutet av tävlingen ökade jag insatsen lite vilket innebar att jag stod på lite mer, och höll samma höga fart som vinnarna länge, men sen fastnade jag på 300 m och det kostade många dyrbara minuter i svagt stig för att ta mig upp och då blev farten ”bara” 128km/h.

Samarbetet med Elias Severholt, hur har det fungerat?

– Elias och jag hade inget uttalat teamflygande men vi försökte starta samtidigt och flyga tillsammans vilket visade sig fungera riktigt bra. Elias har stor talang och flyger riktigt bra redan som nybliven 21-åring. Han kommer att gå riktigt långt om han har tid och möjlighet att satsa vidare på sin flygning.

Hur var arrangemanget?

– Vi har haft tre intensiva men roliga veckor på ett väl arrangerat mästerskap. Det verkar vara en tävlingsvan organisation där allt flöt på friktionsfritt.

Standardklassen vanns av Robin Sittman från Tyskland, med tjeckerna Jan Pavlik och Miloslav Cink på andra respektive tredje plats. I 15-meter segrade Lukasz Grabowski, Polen, med landsmannen Pawel Wojciechowski på andra plats och tjecken Karel Novak på tredje. Klubbklassen vanns av Jacek Fils, Polen, före Tomas Suchanek, Tjeckien, och Litauens Gvidas Sabekis på tredje plats.

Janne slutade på 13:e plats i standardklassen och Elias Severholt på 16:e. I 15-meter kom Peter Cutting på 26:e och i klubbklassen tog Dylan Osolian 30:e plats. Samuel Richardson slog dessvärre sönder sitt flygplan vid en utelandning första tävlingsdagen och blev sist i resultatlistan.

För fullständiga resultatlistor, klicka här.

Vad är nästa mål? Semester utan flyg, eller någon annan tävling?

– Nu stundar ett flygplanbyte och nya tider. Varken jag eller framtiden vet vart det kommer att leda någonstans. Men jag börjar i höst med den sedvanliga Fryaveckan, säger Janne och tillägger:

– Tack och adjö Agda, jag kommer att sakna dig.

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)