Skolningen är igång
Trots envetna nordliga vindar framhärdar vi och skolar med våra båda tvåsitsare. Att vi i år har tvingats göra lite extraordinära åtgärder har med elevantalet att göra. För att åtta elever inom rimlig tid ska kunna få utbilda sig till segelflygare använder vi vår vanliga Twin Astir III men också vårt högvärdiga Duo Discus. Skolningen har förlagts till lördagar 10-14 samt tisdagkvällar med flexibilitet att skifta till annan dag om dåligt väder ställer till förtret.
Måste dock sticka in med lite historik, för nu är detta historia: Vi fick det sorgliga beskedet i förra veckan att vår genuine segelflygkollega och lärare Kurt Friden har gått bort. Jag talade med honom så sent som i onsdags kväll. Vår förra kontakt var tidig höst 2016. Vi var ju kompanjoner under flera år och jobbade mot det gemensamma målet att få gamla segelflygare att komma tillbaks genom att börja flyga Motorseglare. En grupp på 20 personer köpte då en Grob 109B och det var 1984. Den gruppen har bestått till hösten 2016 till största del för att Kurt har varit drivande, hjälpande och kunnig i allt. Han tog sig an samtliga som ville gå med i gruppen och skolade in dem i sann segelflygaranda. Vi talade om G109-gruppens upplösning och den nuvarande skolningen 2017 och Kurt var full av förtröstan inför framtiden, men så gick han bort, dagen efter!
Våra elever är från 15 till 44 år och är mycket duktiga och motiverade. Från att ha läst de nödvändiga teoriämnena (radiotelefoni kvarstår) från i februari så har vi då kommit igång med själva flygskolningen som egentligen är vad idrotten består av.
Då LFK för tillfälligt har lite manfall inom lärarkåren så har vi lånat in Jonny Karlén från Falköpings Flygklubb. Jonny skolar på helger och är en duktig och noggrann lärare. Annars så är det Göran Bristav och undertecknad som flyger än så länge.
Vi skulle sända Anders Stenström på lärarkurs i år vilket hade blivit ett lyft för klubben men, si det gick inte. Ålleberg fick inte tillräckligt många deltagare så vår förhoppning grusades därmed. Nästa år hoppas vi på bättre lycka.
Lite radiosnack. På tal om att använda radion. Under 1960 – 70 talet var inte radiokommunikation ett måste. Nutidens krav samt med våra mycket bra flygplan så känns dubbelriktad radiokontakt med annan trafik och trafikledning helt motiverat.
Mer historia: Här kan en liten radioepisod vara på sin plats och det var Kurt Friden som höll i skolningen den kvällen. Till bilden hör också att flygarskaran inte är så stor, vi piloter känner varandra ganska bra. Jag fick den berättad av Per-Erik Bredelius från motorflygklubben här på fältet. Per-Erik kom i sin MFI 9 och ropade upp Lidköping för han visste att segelflyg skolning pågick. Han fick ropa, och ropa igen, flera gånger och till slut fick han svaret från Kurt, ”Jag hinner inte svara i radion för jag skolar”! På den tiden kändes radiosnacket inte helt nödvändigt så jag förstår dilemmat med att hinna med instruktionerna under ibland korta vinschstarter och samtidigt prata i radio!
Tillbaks till ämnet: Våra elever är väldigt idoga så före midsommar kan vi förvänta oss att flertalet flyger EK. Att göra den första ensamflygningen är ett steg få glömmer. Tänk så skönt att få sköta sig själv och känna att man har full kontroll, flygplanet följer den allra minsta lilla spakrörelse.
SEL 313
Magnus Kjällström