Lidköpingsklubbar på besök i Trollhättan

Publicerad av Rasmus Johansson

Vi togs emot av Helene och delades upp i två grupper så vi alla hade möjlighet att komma upp i tornet. Den andra gruppen fick se den inkommande Stockholmsflighten som hennes kollega lotsade ned på bana 33 riktigt som på parkett.

Många frågor kom upp om olika nyheter som fjärrstyrda flygplatser, bränsle och trafikledning. Bromma blir kvar och utvecklas inför framtiden tycks vara självklart en sådan här kväll.

Helene gav oss mycket och väldigt fin information i ett professionellt framförande. LFK och LMFK får framföra ett varmt tack.

I Braathens Base hangar förevisade Base Coordinatorn Sonny Antonsson en Saab 2000 som var inne för översyn. Många av oss fick prova cockpit med allt vad det innebär, trångt och intressant.

Olika system kunde vi komma närmare inpå då fpl inte var helt ihop monterat. Motorer installerade med sina hydraulpumpar och generator för strömförsörjning. Några av oss fick förståelse vad virvelström kunde användas till vid oförstörande provning.Teknikerna höll på med de sista momenten i återmontering av apparater och delar. På fredag skulle fflygplanet åter i tjänst efter flera veckors intensivt servicearbete.

APU:n, den enheten som förser flygplanet med ström och luft för start av motorer gicks igenom. Hela propeller installationen är också väldigt imponerande med den 6 bladiga propellern på 3,81 meter i diameter.

Just det här flygplanet hade fått 50 nya passagerarstolar installerade och det såg väldigt snyggt ut.

På flygavdelningen träffade vi flygkapten och Flight Safety Officer Kjell-Åke Jonsson tog oss med genom Golden Air historia och fram till dagens operationer då allt blir integrerat i en koncern som får namnet BRA fom 1 februari 2016. Malmö Aviation, Braathens och Golden Air kommer alltså att heta BRA i framtiden.

Eftersom alla av oss åhörare har flygerfarenhet och intresse för temat så fanns många frågor som kom upp. Bara en sådan fråga som att landa ett 20 ton tungt fpl i stark sidvind är för oss små flygare ett intressant spörsmål. Hur kan man hålla regularitet dag ut och dag in i alla väder på 98 % är också en gåta. Vi hör ju att tågen står still och inte kommer fram.

Våra yngre piloter som tänker sig en framtid inom det reguljära flyget,antingen som flygande eller i annan befattning fick en mycket fin presentation av hur en karriär kan bli möjlig inom luftfarten.

Den som drog vinstlotten idag får man säga var Jörgen Olsson. Jörgen fick möjligheten att sitta på ”jump seat”under denna flygningen. Once in a life time, gratulerar Jörgen.

En mycket fin och professionell information som vi åker hem med i vårt flygar baggage.

COO Anna Nilsson kunde allt om Golden Air oah Braathens framtid och hon kompletterade också hela denna information till fulländning. Att ett flygbolag kan leva vidare kräver dock att passagerarunderlag finns.Saknas passagerarna så är det snabbt minus på kontot. Framtiden för BRA är olika samarbete inom Sverige Flyg och med nya flygplan som är miljövänligare och komfortablare än de äldreATR72-600 som håller på och fasas in samt Bombardier CS100 som ska ersätta de gamla 4 motoriga Avro kommer 2018.

Tack alla som gjorde denna kväll så intressant och givande.

För LFK och LMFK

Magnus Kjällström

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)