Plastkurs med Pyls

Publicerad av Rasmus Johansson

Med stort tålamod förklarade Thomas hur fiberriktningen ska vara, hur man blandar epoxy och härdare på rätt sätt och annat grundläggande för plastarbete på segelfygplan.

Thomas började med att bygga en ny noshjulskåpa till HT. I en på förhand primad form lades glasfiberduk ut som sedan penslades med epoxy varvat med flera lager duk. Thomas arbetade lugnt men ändå snabbt och på en halvtimma var kåpan klar att härda.

– Minst 12 timmar, gärna längre, tar det för epoxyn att härda om temperaturen är cirka 15 till 20 grader, berättade Thomas.

Därefter var det en intryckning i LS-4:an EV:s vinge som stod på tur. Med en slipskiva tog Thomas bort cirka en millimeter av materialet, varefter tre lager ny glasfiberduk och epoxy lades på. För en oinvigd förföll bara tanken på att angripa en vinge med vinkelslip tämligen obehaglig.

– Det här gör jag varje dag. Det är lätt, sade Thomas, milt road av kursdeltagarnas imponerade ansiktsuttryck, och täckte därefter lagningen med avrivningsduk för att få en bra yta för det fortsatta arbetet.

Mötet avslutades med kaffe och flygsnack i klubblokalen.

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)