Välbesökt möte – för säkerhets skull

Publicerad av Rasmus Johansson

Ett säkerhetsmöte är obligatorisk att närvara vid innan man flyger första gången för säsongen. Lördagens möte var mycket välbesökt; inte en stol fanns ledig.

Thomas började med att gå igenom de flygtidskrav som gäller för att hålla certet, och för att veta om man behöver göra PC eller kontrollstart.

För att få tjänstgöra som pilot på segelflygplan, ska man ha flugit fem timmar och tio starter under de senaste tolv månaderna.

För att få tjänstgöra som pilot på motorsegelflygplan, ska man ha flugit åtta timmar och sexton starter under de senaste tolv månaderna, varav maximalt hälften får vara utfört på segelflygplan.

Om dessa flygtidskrav inte uppfylls ska PC göras med lärare eller instruktör. 

Kontrollstart ska utföras om:

Pilotens totala flygtid är mindre än 50 timmar och det är mer än två månader sen senaste flygning.
Pilotens totala flygtid är mindre än 100 timmar och det är mer än fyra månader sen senaste flygning. 
Pilotens totala flygtid är mindre än 150 timmar och det är mer än sex månader sen senaste flygning.

Kontrollflygning kan utföras med lärare, instruktör, steg 2- eller steg 3-tränare.

För att få flyga med passagerare och för att bogsera krävs minst tre starter de senaste 90 dagarna.

Därefter berättade Thomas att Dimnan nu är flygklar. Segelflygplanen är nästan klara, dock måste HT förses med nya kopplingar.

Det närliggande luftrummet och sektorn är oförändrat sedan förra året. Naturligtvis måste vi se till att till punkt och pricka efterleva de regler för sektorn som överenskommits med Såtenäs. Uppsägningstiden på sektorn är bara en månad.

Nästa chans för de som missade det obligatoriska mötet är onsdag 27 mars klockan 18:30.

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)