Det är nu möjligt att köpa presentkort på webbplatsen. Gå till butiken

Höst/Vinterflygning Dimona

Publicerad av Rasmus Johansson
Detta inlägg publicerades för mer än 1 år sedan och innehållet kan därför vara utdaterat

Det går att starta ändå men ROTAX-motorn tar skada av kallstarter vid låga temperaturer och därför vill vi att ni verkligen värmer motorn före kallstart.

Ni måste också vara observanta på cylinder och oljetemp under flygning. Vi rekommenderar att köra med min 26 tum ingastryck under större delen av flygningen och ber er undvika långa tomgångsperioder under flygning. Ni ser själva hur snabbt temperaturen på olja/cylindrar sjunker. Det krävs nästan alltid att man stänger luftintaget även vid marschfart för att hålla normal motortemp.

OBS luftmotståndet minskar då också och man får några km/h extra i marsch-hastighet.

Se också upp med landning på grässtråk, många är nu både blöta och dåligt underhållna så det gäller att kolla före landning. Var själv nere på Brännebrona för några veckor sedan i samband med utelandningsövning och det var både högt gräs och surt så det är inte lämpligt att flyga på och detsamma gäller Ålleberg.

Men vi har gott om bra fält med permanentade banor i vårt distrikt så passa på nu när bogsersäsongen är över och flyg mycket!

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)