God Jul + LFK-Info

Publicerad av Rasmus Johansson

Julen närmar sig och snart är det dags för ett nytt flygår. 2009 har trots mycket regn i juli och augusti varit ett rekordår.

Vi har flugit 1430 tim och 2909 starter vilket är ca 5 % mer än föregående säsong. Vi är den klubb i Sverige som flugit i särklass flest starter, ligger bland de mest aktiva vad gäller utbildning och som utnyttjar våra flygplan bäst. Vår Super Dimona var med 285 tim nummer två i Sverige och Flyers Grob-109 var nr 3.

Detta höga utnyttjande i kombination med DM-arrangemang, provstarter och idrottslyftsprojekt gör att vi för fjärde året i rad kan redovisa ett litet ekonomiskt överskott samtidigt som vi gör fulla avskrivningar för vår fina flygplanflotta.

Ett stort TACK till alla ni som bidragit till detta. Det var många år sedan vi arrangerade en tävling i klubben och årets Västsvenska mästerskap blev trots uruselt väder mycket lyckat. Vi fick ut tre tävlingsdagar och det var kul att se så många klubbmedlemmar i aktion både som funktionärer och tävlande.

Speciellt kul att vi fick en DM-mästare i  15 m/öppna genom Leif Sendelius. Övriga klubbmedlemmar gjorde också bra ifrån sig och så har vi också gjort i RST.

Dels fick vi bra placeringar i allmän klass, silver, och dessutom segrar i tvåsitsklassen. Vi blev också trea i 10-mannalag genom Leif Sendelius, Alexander Scott och Kjell/Hans F. Du kan läsa mer om tävlingsresultaten i senaste numret av segelflygsport. Vid SM i tvåsits blev dessutom Claes Andersson/Bengt Karlsson bronsmedaljörer. 

Inför 2010 har vi vid det allmänna mötet tagit ett antal positiva beslut. Som jag redan nämnt anser vi vår ekonomi mycket solid och vi vill nu göra en helhjärtad satsning på ungdomsverksamhet. Så görs också inom Segelflygförbundet, med bl.a. rabatt på juniormedlemsavgift. Vi beslöt därför att halvera medlemsavgiften för juniorer, (medlemmar som är 20 år och yngre), till 325 kr. Aktiva familjemedlemmar sänks till 900 kr medan övriga medlemsavgifter blir oförändrade. Vi kommer genom ett antal idrottslyftprojekt och kampanjer i vår, göra vårt yttersta för att attrahera nya juniormedlemmar.

Genom det höga flygtidsuttaget på UDL beslöt vi också att sänka friflygpriset för paketinnehavare med 60 kr/tim och bogserpriset med en krona/minut. Det betyder att om du löst paket under 2009 kan du tom mars flyga UDL för 510 kr/tim. För de som inte betalat paket är friflygpriset oförändrat 720 kr/tim.

Vi erbjuder däremot er att betala paket redan nu och därmed kunna flyga på paketet tom mars 2011, i dessa fall blir det rabatt till 510 kr/tim per omgående.

Anledningen till att vi ger dessa möjligheter är mycket enkel, vi vill dels utnyttja våra flygplan ännu bättre och därmed vidmakthålla en god ekonomi men ännu viktigare, vi vill att ni flyger regelbundet och så mycket som möjligt. Att flyga mer ökar flygsäkerheten och du känner dig i bättre form och har mycket mer utbyte av din fina sport. Så nu har vi i styrelsen gjort vår läxa och nu litar vi på Dig som aktiv flygare att du verkligen flyger mer, annars tvingas vi alltför snart höja priset igen. Vill samtidigt påminna om att vi inleder 2010 med ett obligatoriskt flygsäkerhetsmöte den 17 januari. Läs mer om detta på vår hemsida och glöm inte att anmäla dig snarast.

För er som inte flyger TMG rekommenderar jag att ni tillsammans med lärare eller Steg-tränare tar en tur och flyger på höjd, åker ni med lärare kan ni ju prova både start och landning men med steg-tränare eller övriga medlemmar får ni nöja er med flygning på höjd. Men även det skrapar bort ringrosten och man kan få en fantastisk upplevelse i vårt vackra vinterlandskap. Notera också navigeringsutmaningen över ett snötäckt landskap.

För TMG-piloter vill jag påminna om att vara noga med motortemp och värma motorn före kallstart!

Avslutningsvis vill jag tacka för alla fina insatser och önskar alla medlemmar med familjer en God Jul och ett riktigt Gott  Nytt Flygår 2010.

Mån
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
Sön

Fältet (LDK/ESGL)

Radiofrekvens
131.765 Mhz
Bana 06/24
Asfalt 1990m
Stråk 06/24
Gräs 875m
Höjd över havet
ca. 60m (199ft)