
Vår gamla flygvapenvinsch – var är den nu?
Magnus Kjällström reflekterar kring en bild från förr.
Bilden och flera från samma tillfälle finns att se i våra fotoalbum om du går in på 60-70-talen.
Den gamla vinschen fanns i klubben 1966 och hade varit i bruk många år redan då. När sålde vi den?
Det var samma motor för de två vinschtrummorna med spolning. Det var bara att koppla in knutkorset till bakaxeln så gick det fint att förflytta ekipaget. Man fick förstås flytta sig till förarplatsen.
Slitna och dåliga skärmar som skulle hindra linans fallhastighet hände att vi hade. Då blev det så att linan knäcktes mot marken eller slets onödigt. Tyvärr slet vi ut linorna i olika omgångar. Det gick att vända på linan för den var längre än vad som vi dagligen använde. Därmed kunde säsongen vara räddad. Det där att splitsa stålwire är inte kul vilket också gjordes efter dagens flygningar.
Optimal storlek på skärm var då vinschföraren kunde dra ner linan så skärm med koppling lade sig alldeles framför vinsch. Dragbilen för att hämta linorna står bakom vinschen.
Efter många linbrott blev det tal om att trummorna måste vara större. Lennart Hägnander, Kurt Friden och Stig Johansson (Johan) var de som ”snickrade” ihop den nya vinschen.
Lennart Bengtsson på bilden är dagens vinschförare. Personer i bakgrund har jag inte namn på, men det finns inom klubben och den som vet kan maila på lfkflygfoto@gmail.com.
Hälsningar – Magnus