
Viktiga datum och lite annat
Nu är det dags att rapportera in flygtider, landningstävla och vara med på segelflygkonferens. Bland annat.
För den som mot all förmodan trodde att segelflygsäsongen är över, kommer här några viktiga datum och lite information om flygsäkerhet.
1) Det är dags att redovisa klubbägda och privata plans flygtider till Segelflyget. Görs via RST-Online och bör ske snarast:
https://www.rst-online.se/RSTmain.php?target=statmain&cmd=exec&sub=mainpage
Samverka även med era skolchefer (Ni som är med i skolverksamhet) om inrapportering av DK-flygtid för era segelflyglärare. Statistikinsamlingen är obligatorisk (Görs genom vår delegering av TS) och är viktig att få in i höst så vi kan redovisa statistik på våra konferenser med mera.
2) 11 oktober är det dags för klubbens årliga landningstävling:
https://lidkopingsflygklubb.se/2025/09/vem-blir-landningsmastare-2025/
3) Den 14 och 15 november hålls årets segelflygkonferens i Falköping. Anmälan på nedanstående länk:
https://segelflyget.se/grenar/segelflyg/segelflyget/verksamhet/konferenser/segelflygkonferens-2025
3) Förbundsmötet genomförs digitalt 19 november 2025, klockan 19:00 via Teams:
4) Klubbens höstmöte hålls den 23 november klockan 14:00 i klubblokalen. Kallelse kommer senare.
5) Till sist lite flygsäkerhetsinformation från Henrik Svensson:
Flygsäkerhetsåret 2025 resulterade i två klassade haverier, dels en minuslandning på kort final på hemma fält, med personskador samt en forcerad utelandning, där piloten drev med vinden och inte kunde ta sig tillbaka till hemma fältet, även smärre blesyrer på piloten. I båda händelserna var det ensitsiga Astirer.
”Till detta hade vi även en utelandning med ett veteransegelflygplan med hård sättning som medförda att piloten fick ont i ryggen och fick besöka sjukhus, även skador på skida och duk uppkom. Denna händelse klassades dock inte som haveri. Få haverier är fortsatt bra, men att vi hade tre segelflygare som fick fysiska skador är inte bra, och kan ses som en liten ”väckarklocka” att går det riktigt illa så kan det sluta som ett fatalt haveri. Under säsongen har 43 störningar inrapporterats, jag ser att det är en god rapporteringsvillighet vilket är positivt. Flest rapporter berör AFT flygning- 18 stycken, Annan flygning (odef.) – 12 stycken, RST – 2 stycken och Skolning – 5 stycken. Mer info om de olika störningar kommer senare i flygsäkerhetsrapport ihop med statistikredovisning.
Mvh
Henrik Svensson
Förbundschef/Segelflyginspektör”